torsdag 13 oktober 2011

Veckobrev v41

Hej!
Den här veckan har vi kommit in i 3:e kapitlet i matteboken, det handlar om att subtrahera tal inom talområdet 0-100 med ental utan tiotalsövergång och med hela tior. Vi har också kommit in lite på ordningstalen, vilket inte är några problem i sig, det svåra är att läsa och förstå instruktionerna eftersom det nu är lite mer text i dessa. Vi har också fortsatt att jobba med matteträning på datorn.

I svenskan har vi jobbat vidare med sammansatta ord och det börjat på att sitta riktigt bra nu.
Vi har ju också haft engelskaläxa som ni märkte - vad duktiga de är! Ofta när vi ska gå hem tränar vi på färgerna och lite klädesplagg genom att man får säga Hejdå när man har den färg på det klädesplagg jag säger, tex blue trousers, pink sweater, grey t-shirt osv.

Vi har jobbat vidare med Frukt och grönt-temat och vi har börjat skriva på sagor två och två, där alla i skriver samma inledning "Jag sitter i köket. Jag hör något som skrapar på ytterdörren. Jag går och öppnar och där står..." Alla har kommit igång jättebra och har mycket spännande idéer.

På utelektionen idag har vi haft bild, barnen fick leta reda på några fina naturföremål och måla av dem. Det blev många fina konstverk.

Om allt går som det ska - dvs om rexnet fungerar efter ordning - så kommer vi att börja med utvecklingssamtalen under v.43. Jag skickar ut tiderna under nästa vecka.

Nästa vecka:
måndag: simskola
tisdag: idrott + läsläxa
onsdag:
torsdag: läxbrev
fredag: simskola + slöjd

Trevlig helg!
Lindha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar