torsdag 17 mars 2011

veckobrev v11

Hej
Nu tror vi nog att våren är lite på väg i alla fall för vi har hittat ullig vide och blåbärsris med knoppar som vi satt upp på vårtecken-planschen.

Den här veckan har vi haft lärarstuderande Jenny Drakenberg som gör sin VFU (verksamhemhetsförlagd utbildning) hos oss. Hon kommer att vara med oss fram till påsklovet onsdag - fredag, måndag - tisdag är hon med Smaragderna.

Under hela veckan har vi jobbat vidare med uppdrag 2 i Jämföra och Mäta projektet. Barnen har gjort avbildningar av sig själva på på stora papper ("gubbar" kallar vi dem), ritat, målat och klippt ut. Sedan har de i grupper om 4-6 barn fått sätta upp gubbarna i storleksordning. Här väcktes en undran eftersom några av gubbarna inte hade samma längd som sin förlaga, hur det kunde komma sig ska vi diskutera mer om i morgon.

I övrigt har vi kommit till bokstaven Ää  och i matten har vi fortsatt jobba med minus. Lite speciellt är det när man ska ta bort flera "minus-poster" ex: Jag har 10kr och köper två saker för 4 kr och 3 kr, hur mycket pengar har jag kvar? då skriver jag på mattespråk 10 - 4 - 3 = 3 Svar: 3 kr

Som ni säkert upptäckte har barnen fått förra veckans läxan den här veckan eftersom jag var sjuk, likadant blev läsläxan försenad, men nu kör vi på igen. De barn som får ut sin läxa sent får någon extra dag på sig att läsa den, därför kanske inte alla har fått måndagens datum i sitt läskort.

vide
Nästa veckas läxbrev är också på Jag-temat, det handlar om att svara på lite mer frågor om sig själv, och eftersom det är ledigt på fredagen ska jag försöka att få ut läxbrevet redan på måndag.

Nästa vecka:
måndag: läsläxa
tisdag: idrott
onsdag:
torsdag: utedag + läxbrev
fredag: STUDIEDAG = ALLA BARN LEDIGA


Ha en skön helg!
Lindha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar